مجموعه خدماتی هفت آسیاب

روش های برخورد با مشتری

  • هفت آسیاب
  • وبلاگ
  • مطالب عمومی
  • جذب مشتری
  • روش های برخورد با مشتری
روش های برخورد با مشتری

یکی از دلایل بسیار مهم که باعث می شود مشتری های خود را از دست بدهیم، روش برخورد نادرست با او می باشد. هرگز نباید با مشتری بی تفاوت رفتار کنیم چرا که نتیجه ای جز از دست دادن او نمی گیریم!

قطعا هر مشتری، نحوه برخورد شما را به خاطر می سپارد و اگر از نحوه برخورد شما رضایت نداشته باشد، به دیگران هم توصیه می کند که به شما مراجعه نکنند.

در این مقاله قصد داریم چند مورد از طرز صحیح برخورد با مشتری را با شما به اشتراک بگذاریم ؛

 

با مشتری چشم در چشم باشید!

زمانی که می خواهید با مشتری صحبت کنید، هرگز تلفن خود را پاسخ ندهید، طوری نشان دهید که مشتری برای شما اهمیت بیشتری دارد. در هنگام صحبت کردن با مشتری باید با او چشم در چشم باشید و به مانیتور یا گوشی یا نوشتن یا هر کار دیگری مشغول نباشید. به این ترتیب پیام مهمی را به مشتری منتقل کردید و علاوه بر اینکه به مشتری احترام گذاشته اید، شخصیت خود را نیز بالا برده اید.

 

حرف مشتری را قطع نکنید!

اگر نکته ای به ذهنتان آمد و مشتری درحال صحبت کردن بود، آن نکته را در ذهنتان نگاه دارید تا زمانی که مشتری صحبت هایش تمام شود. مطمئن باشید که اگر صحبت مشتری را قطع کنید او به شدت از شما دلخور می شود حتی اگر چیزی به روی شما نیاورد.

 

با جدیت با مشتری رفتار کنید!

حتما برای شما هم پیش آمده که وقتی با کسی صحبت می کنید، احساس کنید دارید با یک جسم بی جان صحبت می کنید چراکه او اصلا به صحبت های شما توجهی نمی کند و از نگاهش مشخص است که به مسئله دیگری فکر می کند. 
پس خودتان نباید اینگونه باشید، همیشه وقتی مشتری با شما صحبت می کند، حتی با تکان دادن سر یا گفتن یک کلمه "درسته!" میتونید به مشتری اطمینان بدید که با دقت به صحبت هاش گوش می کنید.

 

سوالات را مثبت بپرسید نه منفی!

همیشه سوالاتی که با افعال منفی پرسیده شوند باعث گیج شدن طرف مقابل یا درواقع مشتری شما می شوند. باید سوالات خود را با افعال مثبت بپرسید. 
به عنوان مثال شاید از مشتری بپرسید :((دیروز تماس نگرفتید؟)) 
خب اگر مشتری در جواب بگوید (بله)، خب شما نمی فهمید منظورش این بوده که تماس گرفته یا تماس نگرفته؟
بنابراین بهتر است بپرسید :((آیا دیروز تماس گرفتید؟))

 

در ارائه اطلاعات به مشتری بسیار زیرک باشید

ممکن است مشتری اصلا از اصطلاحات کاری شما سر در نیاورد، هرگز کلماتی که اصطلاحات تخصصی هستند را بکار نبرید یا اگر بکار بردید حتما توضیحاتی درباره آن به مشتری بدهید.

 

برای درک بهتر مشتریانتان از مقایسه استفاده کنید

فکر کنید مشتری یک کودک است و شما یک فرد بالغ که برای توضیح هر مسئله باید برای او مثال بزنید یا مقایسه انجام دهید. به عنوان مثال وقتی به مشتری می گویید :((وبسایت با CMS اختصاصی))، باید برای او مثال بزنید یا مقایسه کنید که CMS اختصاصی مثل این میمونه که از اینترنت گوشی خودت به صورت شخصی استفاده کنی یا به یک وای فای عمومی متصل باشی!

 

بجای جملات منفی از مثبت گویی استفاده کنید

هرگز نگذارید مشتری کلماتی همچون "نه" و "نمی توانم" را از شما بشنود. مثلا بجای اینکه بگویید :((نمی توانم تا وقتی آفلاین هستید کاری انجام دهم!)) باید بگویید :((وقتی آنلاین شدید حتما انجام می دهم!))

نظرات

ارسال نظرات

کد امنیتی